Драйв тест: С DAF XD в града и извън него

01.12.2022

Отлична видимост, ефективна силова линия, комфорт за водача

Драйв тест: С DAF XD в града и извън него

Слънчев ден близо до Барселона. 11 различни конфигурации на DAF XD на плаца, готови за теста. Жълтият им цвят си играе със слънчевите лъчи. Ок, очертава се интересен ден. Хайде да проверим с какво DAF XD – новата гама камиони за дистрибуция и комунални услуги на нидерландския производител, си заслуж

[✕]

На пръв поглед може да решите, че тези модели са просто по-малките версии на XF, XG и XG+. И може би донякъде ще имате право, защото DAF XD определено носят ДНК-то на обявените през 2020 г. XF, XG и XG+ - примерно при XD видът на панела с инструменти е същият и също има удължени кабини. Същевременно обаче при гамата XD производителят от Айндховен е помислил и за всички детайли, които отличават и са необходими при камионите за дистрибуция и за комунални услуги – отлична видимост, лесен достъп в кабината, разнообразни конфигурации, икономична силова линия, безопасност, лесен монтаж на надстройки...

Стартирам теста с типичния камион за дистрибуция – шаси кабина FA 4x2, дневна кабина, 10,8-литров двигател MX-11 и 12-степенна предавателна кутия Traxon, хладилна надстройка, колесна база 5,7 м. Натоварени сме, като общата маса на камиона е 20 тона. Маршрутът ни е типичен за градска дистрибуция – тесни улички, кръгови движения, натоварен трафик, но впоследствие включва и каране по междуградски път и по магистрала. Идеални условия за драйв тест...

 

Кабините са удължени

XD серията се предлага с три вида кабини – дневна, спална и висока спална кабина. Кабината отвън. има същото удължение отпред със 160 мм – както при XF, което подобрява аеродинамиката. Също така са спазени и всички укръгления на ръбовете и допълнителни уплътнения, така че въздухът да обтича по оптимален начин кабината. Това още допълнително подобрява аеродинамичната форма на кабината, а оттам и като естествен резултат подобрява разхода на гориво. DAF предлага и различни по форма и височина дефлектори над кабината, така че те да се изравнят с височината на надстройката и по този начин да се оптимизира допълнително аеродинамиката на камиона.


 

Подът на кабината е разположен със 170 мм по-ниско от този на XF, което позволява лесен достъп до кабината само по две стъпала. При това тези стъпала са оформени като стълба, а не са едно над друго, което още повече улеснява достъпът до кабината. За приложения, които изискват по-големи гуми обаче, кабината може и да е с три стъпала. Обикновено при строителството или при приложения за дистрибуция най-често се използва дневната кабина. Тя е удължена отзад със 150 мм и това е стандарт, а не опция. Това удължение създава повече простор в кабината. Зад седалката на водача и на пътника има място за багаж или пък водачът може да наклони назад облегалката и да се отпусне да си почине в една по-удобна позиция. Удължението позволява в средата на кабината да се монтира хладилник, който е със същия обем както в XG+, но е разположен надлъжно. Или ако няма хладилник - в средната част на кабината може да се монтира трета седалка за пътник и пак да остане достатъчно разстояние до средната най-издадена част на контролното табло. Важно е да се отбележи - въпреки че дневната кабина е удължена с 15 см, тя може да се използва със същите надстройки, които клиентите са ползвали досега при моделите CF.


 

За удобството и простора в по-малките кабини е важна и височината на тунела над двигателя. Тук при новите модели XD тази височина е 32 см и при трите типа кабини и тя е по-ниска, в сравнение с предишните модели на DAF за дистрибуция. При това тази по-ниска височина се постига въпреки факта, че кабината като цяло е по-ниско монтирана.

 

Видимостта е супер

Едно от важните неща при камионите за дистрибуция или комунални услуги, които се движат по тесни градски улици, при това често с натоварен трафик и на хора, и на велосипедисти, е добрата видимост. Тук конструкторите от DAF са вложили много с ясна и добре обоснована мисъл. Отвън се набива на очи голямото предно стъкло, наклонената долна част на страничните прозорци също увеличава видимостта, както и прозорецът във вратата на пътника. Разстоянието между А-колоните и страничните огледала е увеличено, което спомага за добрата видимост. А когато камионът е оборудван с DAF Vision System – която замества страничните огледала с камери и дисплеи вътре в кабината, видимостта отива с още едно ниво нагоре.




И това не е всичко. Така наречената cornerview камера, която замества едновременно две огледала - огледалото за видимост отпред на кабината и огледалото за бордюра, е просто фантастична. Тя осигурява много широкоъгълен обхват на видимост и позволява на водача да види дори и малки деца, застанали пред или отстрани на кабината. Дисплеят на DAF Corner View е логично разположен на А-колоната от страната на пътника, така че водачът наистина има перфектна представа за случващото се отпред и вдясно от камиона. Ето защо логично DAF предлагат corner-view камерата като стандарт при новите DAF XD.

 

Различни конфигурации, подходящи за различни приложения

Дистрибуцията, комуналните услуги и строителството изискват различни варианти на камиони съобразно специфичната дейност, която ще се изпълнява. Ето защо новата гама XD може да се поръчва с доста голямо разнообразие от конфигурации -както като влекачи 4х2 и 6х2, така и като шаси-кабини от 4х2 до 8х4 с различни варианти и комбинации на двигателни и завиващи мостове.

 

Силовата линия е ефективна

За всеки нов съвременен камион ниският разход на гориво е просто задължителен. Затова от DAF са се постарали максимално по отношение и на силовата линия.

Всички варианти на гамата XD са задвижват от 10,8-литровите двигатели MX-11, т.е. XD не може да се поръча с 13-литров агрегат. А и не е нужно, защото MX-11 се предлага с 5 различни варианта на мощност, така че всеки може да подбере най-подходящия за конкретната дейност. Добавени са две нови мощности – 300 и 350 к.с., които са създадени специално за сегмента на дистрибуция. При цялата гама от двигатели е наличен по-висок въртящ момент на най-високата директна предавка – плюс 150 Нм.

Какво е подобрено при двигателите? Множество детайли, но които оказват сериозно значение. Инжекторите са нови. Повишено е налягането при изгаряне, като за целта и цилиндровите глави, и цилиндровият блок са нови. Дизайнът на буталата също е нов. Турбокомпресорът е от ново поколение. Паразитните загуби са намалени до минимум чрез ново поколение алтернатори и пълен контрол на потока през маслената помпа. Системата за последващата обработка на изгорелите газове и направена по-ефективна и е разположена много по-близо до двигателя.

Гамата XD стандартно е оборудвана с най-новото поколение на 12-степенната автоматизирана предавателна кутия Traxon, в която са подобрени възможностите за прогнозиране при превключването и са добавени два нови режима, подходящи за офроуд приложения – Rock free и ASR off.

Специално за приложения за събиране на отпадъци DAF предлага напълно автоматична трансмисия Allison в комбинация с двигател MX-11 с мощности 300 и 350 к.с.

Моторната спирачка също е подобрена, като разполагам с максималното спирачно действие още при 1200 оборота.

Тъй като XD е гама, предназначена за комунални услуги и за строителството, от особена важност е наличието на отводни точни за мощност (PTO) – те са много, разположени на на рзлични места и с множество варианти.

Накратко – в новата гама XD силовата линия е ефективна, както по отношение на разхода на гориво, така и по отношение на комфорта на водача.

 

Комфортът е много добър

Първото, което прави всеки един водач, когато седне зад волана, е да нагласи кормилната колона по най-удобния за него начин. Настройките на кормилната колона при XD са такива, че всеки водач ще намери удобната за него позиция, а при спряно положение кормилната колона може да се прибере максимално до контролното табло и воланът да е почти успореден на пода.

Видът на контролното табло е както при XF, XG и XG+, но тук се използва т.нар. контролно табло DAF Vision – то е с 10 см по-късо и е леко скосено към предното стъкло, с което се подобрява видимостта. Панелът с инструменти е същият като при последното поколение камиони на DAF. Дисплеят е 12-инчов, с почти никакви отблясъци, като видът му може лесно да се променя според предпочитанията на водач чрез плъзгач, подобен на средния бутон на компютърна мишка и разположен удобно на волана вдясно.


В средната част на контролното табло е скрита разгъваща се масичка, която обаче е опция. Като опция също може да се поръча и седалката на пътника със сгъваща се горна част и по този начин водачът също може да има удобна масичка. Предвидени са изходи за свързване на телефон, който водачът може да управлява през бутоните на волана или директно на втория дисплей.

За комфорта на водача е помислено не само при детайлите вътре в кабината, но и при окачването. Шасито е с нов дизайн в предната си част – то е удължено с 16 см, има по-висока устойчивост на усукване и е с 38 кг по-леко. Окачването на кабината е проектирано наново, предните амортисьори са с нова конструкция, има вградени скоби за защита при сблъсък, а отзад окачването е с модулен дизайн. Има ново окачване и на задния мост.

Тъй като широчината на кабините при XD e 2,5 м, това позволява при спалните кабини леглото да е с дължина 2200 мм и широчина до 750 мм, а дебелината на матрака е 150 мм.

 

Безопасността е на високо ниво

Новото поколение DAF се предлага с пълен набор от системи за подпомагане на водача, които осигуряват комфорт и безопасност. Те включват асистент за спиране, система за предупреждение при напускане на лентата, аварийни спирачни светлини, асистент за завиване DAF City и последно поколение усъвършенствана система за аварийно спиране. AEBS-3, която може да осигури пълно автономно аварийно спиране от скорост до 80 км/ч, за да подпомогне избягването на сблъсък както с неподвижни, така и с движещи се превозни средства.

Електронната паркинг спирачка е ценна опция за безопасност. Тя задейства автоматично паркинг спирачката, когато например двигателят е изключен. Освен това електронната паркинг спирачка се изключва, когато водачът натисне педала на газта, за да потегли. Включена е и функция за проверка на мощността на паркинг спирачката на камиона – като се освободят спирачките за паркиране на ремаркето.

Спирачката на ремаркето при ниска скорост гарантира безопасно прикачване и откачване на ремаркето чрез независимо активиране на спирачките на ремаркето. Новост е и асистентът за паркиране, който освен паркинг спирачката задейства и всички спирачки, за да гарантира, че камионът няма да се движи по време на товарене или разтоварване с кран или при работа със самосвал.

 

В заключение

При всяка нова гама камиони обикновено производителят е помислил за толкова много детайли, че е невъзможно те да бъдат обхванати в една статия. Най-добрият начин, разбира се, е камионът да се тества на живо. Тогава остават трайни впечатленията от доброто поведение на пътя, видимостта, удобството и комфорта.

Моделите от новата гама DAF XD вече са в производство и могат да се поръчват, а производството на специалните модели за строителство – XDC, ще стартира през следващата година.

Снежина Баджева

Повече впечатления от нестандартно лично тестване на DAF XD – в декемврийския брой на списание КАМИОНИ – печатно и дигитално издание на www.transport-press.bg

 

<< Обратно към новините