НОВО: Абонирайте се за електронна версия на сп. Строителна техника! Излезе 23. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2020.

Тол системата може да събере 3,4 млрд. лв. от такси до 2024

05.12.2019

Тол системата може да събере 3,4 млрд. лв. от такси до 2024

За периода 2020-2024 г. от българската тол система, при сегашното й покритие от 6050 км платена мрежа, като таван могат да бъдат събрани над 3,4 млрд. лв. от тол такси. Това стана ясно на форум за тол системата, организиран от АПИ и Световната банка, която е консултант по проекта.

[✕]

Най-много - 643 млн. лв, ще платят камионите между 643 млн. лв., за изминати прогнозни 8842 млн. км, тоест средната цена за тях ще бъде около 7 ст. на километър. Камионите над 12 тона с 2-3 оси в идеалния сценарии ще финансират системата с 131 млн. лв., а средната цена за тях ще бъде около 18 ст. на км.

Камионите над 12 тона с повече от 3 оси ще бъдат най-големите платци с прогнозен принос от 2,455 млрд. лв. за изминати 7005 км, средно по 0,19 лв. на километър. От автобусите се очакват максимално 182 млн. лв. за 1084 млн. км, или по 0.17 лв. на километър.

Проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, увери, че няма причини за отлагане на тол системата след обявената дата за официалното й стартиране - 1 март 2020 г. От средата на декември по график трябва да започне втората фаза на техническата й експлоатация – тестовете с монтирани бордови устройства и реални маршрути, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

"Всяка реформа не става с магическа пръчка, нито минава напълно гладко и безболезнено. Бих призовала да не се спекулира със страховете на хората. Те нямат нужда от нови кошмари. Пътищата не са на ГЕРБ, БСП, не са на нито една друга политическа партия. Те са на всички български граждани и затова темата не бива да се политизира", каза Аврамова.

Тя изтъкна, че анализите на експертите на Световната банка показват, че предложените за обществено обсъждане тол такси няма да имат негативно въздействие върху цените на стоките. Максималното поскъпване на храните, които са на българските трапези всеки ден, ще бъде с до 2 ст. на кг или литър. Според Аврамова, новият модел на пътно таксуване е радикална реформа в събирането на пътни такси и отразява принципа за справедливост, както към самите превозвачи, така и към обществото като цяло. Според проучване на общественото мнение, от първите месеци след тестовото въвеждане на тол системата, мнозинството от българите споделят тезата, че превозните средства, амортизиращи повече пътната настилка, трябва да плащат по-високи такси.

"Въвеждането на тол системата не е самоцел. Досега в България са инвестирани огромни ресурси за изграждане на пътна инфраструктура. Оттук насетне това ще е ангажимент на правителството, данъкоплатците и тези, които ползват пътищата. Разрушителен и замърсителят ще е този, който плаща. Нашето настояване беше от евровинетката да бъдат изключени автомобилите и мини бусовете. През следващите години това ще бъде основният приход за изграждане и поддържане на инфраструктурата" добави транспортният министър Росен Желязков.

Благодарение въвеждането на електронна винетка от началото на 2019 г., както и заради засиления контрол чрез стационарни точки и мобилни екипи, към 30 ноември 2019 г. са продадени 7 761 239 електронни винетки на стойност 373 451 893 лв., разкриха от АПИ.

Средствата, които постъпват от пътни такси – винетни и тол, ще бъдат инвестирани в изграждането, ремонтът и рехабилитацията на републиканската инфраструктура. По предварителни разчети за 2020 г., ако се запазят таксите, както са предложени в тарифата, средните приходи от таксуване на база изминато разстояние за десет месеца, се очаква да са близо 450 млн. лв., посочи проф. Асенов.



До 16 декември 2019 г. Тарифата с предложените размери на тол таксите за пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т е в процедура на обществено обсъждане. Предложеният обхват е от 6 050 км при близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която камионите и автобусите сега плащат винетни такси.

Системата е изградена с обхват над 16 000 км, припомни изпълнителният директор на „Капш Трафик Солюшънс“ Михаел Вебер. Това е обхватът по Техническото задание към проекта. Той каза, че инфраструктурата позволява стриктен контрол и гарантира, че всеки, който ползва платените пътища, ще плаща.

На форума в София присъстваха още зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, председателят на УС на АПИ Георги Терзийски, председателят на комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Искрен Веселинов, представители на дипломатическия корпус, експерти на Световната банка, представители на транспортния бизнес, както и на консорциума, изградил електронната система – "Капш трафик солюшънс".

<< Обратно към новините