Драйв тест на Iveco Stralis NP 460

25.03.2019

Драйв тест на Iveco Stralis NP 460

Максимална мощност от 460 к.с. и 2000 Нм въртящ момент. В света на дизеловите влекачи тези числа са нещо обичайно. Когато обаче става дума за характеристики на 13-литров двигател, работещ на природен газ, те звучат повече от впечатляващо и веднага ти се иска да пробваш. Точно това направи екип от списание КАМИОНИ. И нека веднага да кажем, че впечатленията ни са много положителни.

[✕]

Няма грешка - става дума за Iveco Stralis NP 460, най-мощният влекач за превози на средни, а вече и на дълги разстояния, оборудван с двигател на природен газ. На дълги, защото във версия с втечнен природен газ (LNG) пробегът с едно зареждане достига 1600 км.
Поради липсата на зарядни станции за LNG в България, екипът на КАМИОНИ тества на родна земя варианта на Iveco Stralis NP 460, работещ на сгъстен природен газ (CNG). Демо влекачът ни бе предоставен от DanubeTruck – генерален дистрибутор на Iveco за България.
Тестът се проведе при слънчево и сухо време. Зад волана на италианския уникат последователно седнаха Снежина Баджева – издател на списание КАМИОНИ и член на международното жури Камион на годината и главният редактор на изданието - Лъчезар Апостолов.
Избраният маршрут бе обичаен – по магистрала Тракия от София до Пловдив и обратно.

Оборудването на демо влекача

[✕]


Предоставеният за тест от Danube Truck влекач Iveco Stralis NP е модификация AS440S46T/P NG - UM4T. Това е стандартен влекач с колесна конфигурация 4X2, междуосие 3800 мм и допустима максимална маса от 18 т с натоварване на предния и задния мост съответно 7,5 т и 13 т.



Под кабината е 13-литровият, 6-цилиндров редови двигател Cursor 13 CNG, работещ на природен газ. Силовият агрегат е с турбокомпресор и работи по цикъла на Ото с искрово запалване и стехиометрична смес. В резултат на това осигурява максимална мощност от 460 к.с., съизмерима с тази на дизелов агрегат при същия работен обем, което го прави най-мощния двигател на природен газ, влаган при камионите. Въртящият момент, който двигателят предлага, е 2000 Нм, налични в интервала от 1200 до 1600 оборота.



Осем резервоара - по четири от двете страни на шасито, пред задния мост, съхраняват синьото гориво. Всеки от тях е по 115 л, като общата вместимост е 920 л и е достатъчна за изминаване на поне 600 км, заявяват от Iveco. Както показаха резултатите за разхода на гориво по време на теста, с едно зареждане могат да се изминат и повече от километрите, изписани на резервоарите за CNG. Предавателната кутия е новата автоматизирана 12-степенна ZF Traxon, която при Iveco се предлага като Hi-Tronix. Снабдена е с функция Еco-roll и възможност за избор между два режима на превключване - Eco - за икономично движение и Power - за повече мощност.
Комфортната кабина Active Space - Stralis Evo е най-просторната при Iveco. Използва се точно тя при газовите влекачи на италианския производител, защото идеята е да се докаже, че това е влекач, който е подходящ за превози на дълги разстояния.
Тегленото от влекача хладилно полуремарке е натоварено с 16,4 т минерална вода, а общото тегло е малко над 34 тона.

Тестът

Тест ни стартира от базата на Булавто край западната дъга на софийския Околовръстен път. Насочваме се на север по околовръстното, а след това по Северната скоростна тангента и отново по околовръстното – посока магистрала Тракия. Реално измерването на разхода на гориво започва след зареждане на резервоарите със CNG на метанстанцията край Казичене. Тук трябва да отбележим, че системата за зареждане на влекача с метан е снабдена с два конектора – стандартен и тип-NGV, който е с по-голям диаметър, позволява два пъти по-бързо зареждане, но за съжаление у нас метанстанциите не разполагат с накрайник за него.



Още с потеглянето се усеща, че двигателят има достатъчно мощност да тегли композицията. И първото, което впечатлява, е изключително тихата работа на силовия агрегат - нещо не толкова характерно за тежките камиони. Двигателят е толкова тих, че в кабината по-силно се чува вятърът. При изкачванията и спусканията по магистралата се усеща наличният въртящ момент, който позволява да се поддържа зададената с круиз контрола максимална скорост на движение от 85 км/ч. В същото време снабденият с турбокомпресор двигател показва завидна еластичност и изпреварването с 34-тонната композиция не е проблем.
Новата 12-степенна предавателна кутия Hi-Tronix, която се управлява от арматурното табло, е напасвана идеално с двигателя и превключва предавките неусетно, без забавяне и в точния момент. Поведението на силовата линия е почти идентично с това при влекач с дизелов двигател. Във възходящ ред предавките се сменят на около 1400-1500 об./мин. При движение на 12-та предавка двигателят поддържа около 1100 об./мин., а дори при изкачване на най-големите наклони по тестовия маршрут предавателната кутия не слиза под 11-та предавка и честотата на въртене на коляновия вал на двигателя не надхвърля 1500 об./мин.



По време на теста се стремим да използваме повече круизконтрола, но все пак за да сме максимално икономични при изкачванията, например към Траянови врата, превключваме предавките и ръчно. Също от съображения за икономичност не прибягваме до услугите на адаптивния круиз контрол, защото тогава движението ни ще е силно зависимо от това на движещото се отпред превозно средство. Задали сме скорост на движение от 85 км/ч с допустимо отклонение от плюс или минус 5 км/ч. Това също допринася за горивната ефективност, защото при леки изкачвания, когато скоростта започне да пада, системата не бърза да свали предавка надолу преди скоростомерът да покаже 79 км/ч. При спускания, пак в името на горивната икономичност, пък се задейства функцията EcoRoll. При нея предавателната кутия преминава автоматично в неутрален режим, а двигателят работи на празен ход с около 600 об./мин. Ако скоростта надвиши 90 км/ч автоматично се задейства ретардерът, за да върне скоростомера на 85 км/ч.

Разходът на гориво



За всички е ясно, че първоначалната покупна цена на газовите камиони е по-висока. И в държава като нашата, където няма отстъпки или други насърчения при закупуването на по-екологични превозни средства, превозвачите трябва да си сигурни, че разходите им за гориво ще са по-малки. В случая сме приятно изненадани от разхода, който 34-тонната композиция, теглена от Iveco Stralis NP 460 постига. Общо за целия маршрут бордовият компютър показа общ разход от 23 кг/100 км при средна скорост 78,8 км в час и общо изразходвани 56 кг от синьото гориво. Дори и да не смятаме, че цената на сгъстения природен газ е по-ниска от тази на дизела, е явно, че Stralis NP 460 к.с. е по-икономичен от съответния дизелов вариант.







В деня на теста цената на метана е 1,35 лв/кг, т.е. при 56 кг изразходвано гориво, отиването от Пловдив до София и обратно струва общо за гориво 75,6 лв.
Като трябва да подчертаем, че тази икономичност не се постига за сметка на динамиката на автомобила или по-ниска средна скорост.

В заключение

С новия Stralis NP460 Iveco задава нови стандарти в товарните превози и с увеличения пробег дава реална алтернатива на дизеловото гориво при транспорта на дълги разстояния. Според производителя разходът на метан в килограми при газовия 12,9-литров двигател е около 10% по-нисък от разхода в литри при аналогичния двигател, работещ с дизелово гориво. Като към това се прибави и по-ниската цена на метана икономическият ефект започва да личи. Предимствата на газовото решение на Iveco спрямо конкурентните марки не спират до тук. При този влекач се използва само един вид гориво – природен газ (компресиран или втечнен) или биометан. Няма два вида резервоари – за дизел и за AdBlue. Не е необходим филтър за твърди частици, а екологичните норми Евро 6 се постигат с трипътен катализатор. Конструкцията на двигателя е по-проста, защото няма EGR. Не на последно място поддръжката и ремонтите са значително по-лесни и прости от тези при дизеловите двигатели. А удължените до 90 000 км сервизни интервали, които са най-големите при познатите газови двигатели за камиони, гарантират ниска обща стойност на притежание на влекача.

Снежина БАДЖЕВА
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините