НОВО: Абонирайте се за електронна версия на сп. Строителна техника! Излезе 23. издание на КОЙ КАКЪВ Е в транспорта и спедицията в България 2020.

Тест: DAF FТ XF 480 Space Cab

29.05.2018

Мощ, комфорт, ефективност – просто Чисто превъзходство

Тест: DAF FТ XF 480 Space Cab

Търговско-сервизният център на Турботракс България ООД край софийското село Долни Богров – магистрала Хемус – пътния възел при Правец и обратно, след което – околовръстния път на София – магистрала Тракия – Вакарел – стария път за Пловдив – Ихтиман и обратно.

[✕]

Това бяха двата маршрута на теста, който списание КАМИОНИ направи с Камион на годината 2018 – DAF XF, предоставен от Турботракс България, официален вносител на холандската марка у нас.

На разположение за теста бе класически влекач за международен транспорт DAF FТ XF 480 Space Cab Euro 6 в комбинация с бордово полуремарке Schmitz Cargobull с 23 т товар. Така композицията бе натоварена почти до максимално допустимата маса, като особеност на товара бе, че той беше висок.



Зад кормилото на Камион на годината 2018 последователно седнаха – по първия маршрут Лъчезар Апостолов, главен редактор на списание КАМИОНИ, а по второто трасе – Снежина Баджева – издател на списанието и член на международното жури Камион на годината, определило през миналата година обновената серия DAF CF/XF за носител на престижната награда.



Тук трябва да направим уточнението, че първоначалните планове за теста бяха малко по-други. Втората част от теста трябваше да бъде от търговско-сервизния център на Турботракс България по магистрала Тракия до Пловдив и обратно. Така щяхме да имаме възможност да изпробваме камиона на годината както по магистралата до Правец, която преминава по по-пресечен терен, така и по магистрала Тракия, която е доста по-равнинна и лека като маршрут. Малшансът бе, че същия ден се случи трагичната катастрофа с автобус на Юнион Ивкони на магистрала Тракия. Това доведе до спиране на движението, чести престои на място с работещ двигател и тежък трафик по пътя към Пловдив, поради което се наложи да се отклоним от предначертания маршрут. Преди обяд пък на път към Правец и обратно движението бе доста натоварено. Затова, по обективни причини, за съжаление не можахме и да отчетем и коректен разход на гориво при движение по магистрала. А този показател при обновения DAF XF би трябвало да е впечатляващ, тъй като всички мерки, промени и нововъведения при модела, направени от холандците през миналата година, са точно с цел намаляване на разхода и ефективност на транспортния процес. Още при пускането на модела производителят обяви, че разходът на гориво с него може да бъде снижен с до 7%.


Тестовият влекач

Тестваният от КАМИОНИ влекач бе от модификацията DAF FТ XF 480 Space Cab Euro 6 от поколението Pure Excellence (Чисто превъзходство). Спалната кабина (Space) е с ширина 2490 мм и с механично окачване на щанги. Наглед леките външни промени по кабината – новата решетка, затворените хлабини между кабината и долната предна маска и новата форма на спойлера на кабината, новият сенник за предното стъкло, са направени с цел подобряване на аеродинамиката. Със същата цел в предната броня са интегрирани отвори за свободно и насочено преминаване на въздуха и предпазване на страниците на кабината от замърсявания, а калниците са оборудвани с нови специални пластмасови вежди, които обаче са неприложими при високопрофилни гуми.
До мястото на водача се стига по три стъпала с алуминиеви противоплъзгащи основи. Вътрешната височина над тунела в Space кабината, която е средната по размер, е 1740 мм, а височината при водача и пътника - 1860 мм.



Богато е оборудването и в кабината. Показанията на бордовия компютър са изведени на 5-инчов TFT дисплей в средата на приборния панел, като менюто е на няколко нива и се управлява от джойстик и бутон "назад", разположени вдясно от кормилната колона. Първото дава информация за разхода на гориво, информация за пътуването, индикация за следващо - наближаващо или просрочено, сервизно обслужване.



Второто ниво е помощник за подпомагане на водача, като от него се черпи информация за най-важните параметри на шофирането - текущи, желани, както и сравнителен резултат. Системата подсказва и как може да бъде оптимизиран стилът на шофиране.

Тестваният от КАМИОНИ влекач бе оборудван с автопилот, който може да се ползва в Mild Cruise Control – икономичен режим на работа към основния автопилот. Разполагахме и с всички останали системи за сигурност и в помощ на водача: Adaptive Cruise Control (ACC), Forward Collision Warning (FCW) и Advanced Emergency Braking System (AEBS), които поддържат зададена дистанция от предното превозно средство. Lane Departure Warning System пък предупреждава водача за напускане лентата на движение. ASR е електронната система против припълзване на колелата. Влекачът бе оборудван, естествено, с ABS, EBS от трето поколение, VSC (Vehicle Stability Control) - електронна система за оптимизация на напречната и надлъжна стабилност на композицията. Ограничителят на скоростта е настроен заводски на 85 км/ч.

Комфортната пневматична седалка на водача бе от ниво Comfort Air и освен че осигурява удобна позиция на тялото, позволява много регулировки. Снабдена е с пневматична лумбална опора, интегриран подглавник и триточков колан.



Основното легло бе с дължина 2200 мм, ширина 810 мм и дебелина на матрака 150 мм. Разстоянието между двете легла е 555 мм, като размерите на горното легло са 2050х600х90 мм. Над долния матрак е разположен новият удобен панел за лесно управление на функциите на кабината - климатизация, отопление, осветление, заключване...

Отдясно на шофьорската седалка е монтиран пластмасов цилиндър за поставяне и на бутилки. Пред него е интегрирано кошче за отпадъци. Централна конзола е с места за вещи, прибираща се масичка за хранене, интегрирани две поставки за чаши с адаптивно завъртане спрямо седалките. Хладилникът тип чекмедже е с обем 42 л.

Нова е високоефективната енергоспестяваща печка с допълнителна термопомпа за циркулация на охлаждащата течност, която използва остатъчната температура на антифриза до 60 мин след спиране на двигателя. Усъвършенстван е климатроникът, който е с нов модул за управление, разположен на централната конзола.
Влекачът е оборудван и с DAF Connect – фирмената онлайн система за наблюдение на автопарка.

Предното окачване на модела е на параболични ресори с амортисьори и стабилизираща щанга. Подобрената задна ос тип SR 1344 е с четири въздушни възглавници с контрол от кабината. Предните и задните гуми са с размер 315/70 R 22.5, а налягането в тях се следи от TPI системата.
Резервоарите за гориво са алуминиеви с вместимост 845+590 л, а този за AdBlue събира 90 л. Като цяло теглото на влекача е със 100 кг по-ниско от това на предишната еврошестица. По-обемните резервоари са станали възможни заради намаления с 40 % обем на филтъра за твърди частици.


Обновената силова линия

Дизеловият двигател PACCAR MX-13.355 е с работен обем 12,9 л, шестцилиндров редови, с по 4 клапана на цилиндър. Осигурява максимална мощност 483 к.с. при 1600 оборота в минута и максимален въртящ момент 2350 Нм в диапазона 900 - 1365 об./мин. Само на 12-а предавка максималният въртящ момент достига 2500 Нм при 900-1125 об./мин. Двигателят покрива нормите Евро-6 с комбинация от EGR и SCR.

При новия DAF XF холандският производител въведе и новата автоматизирана предавателна кутия ZF TraXon, която замени използваната досега ZF AS Tronic. Тя е 12-степенна с предавателни числа от 16,69 до 1,00, като 12-ата предавка е директна.

Кутията може да работи в два режима и е снабдена с редица полезни функции. При режим на контрол TraXon Full намесата на водача е позволена по всяко време. Eco Mode функцията е стандартен режим на движение с цел максимална икономия на гориво, който използвахме през цялото време при теста. Fast Shift функцията осигурява бързо превключване между 10, 11 и 12 предавка и обратно. Eco Roll функцията сработва при спускане по наклон, като поставя кутията в неутрално положение и композицията се движи при двигател, работещ на празен ход. Hill Start Aid пък е система за подпомагане потеглянето по нагорнище от място.



Ключова роля за икономичността при движение има системата Predictive Cruise Control § Predictive Shifting. GPS-базираната система автоматично, според релефа на терена, оптимизира превключването на предавките с цел икономия на гориво. Така движението винаги става на възможно най-високата предавка, а смяната на предавките става в оптималния момент. Системата следи релефа на пътя 2 км напред и решава кога е нужно да отнеме или да подаде газ, както и кога да превключи предавките или да постави кутията в неутрално положение - Eco Roll, за да използва кинетичната енергия на композицията. При нужда системата задейства моторната спирачка, за да поддържа зададената скорост на движение или за да не допусне надвишаването на лимита от 85 км/ч. Според терена системата може да задава временно нови параметри на стандартно избраната от водача чрез основния Cruise Control скорост на движение, както и да променя начина на смяна на предавките.

Тестовият влекач бе с предавателно отношение на главното предаване 2,21:1, което е доста "бързо" и гарантира икономично движение по магистрала.
При новия DAF XF трябва да се отбележи ефективната работа на новата тристепенна моторна спирачка PACCAR Engine Brake с подобрена до 30% мощност при 1200 - 1500 оборота на двигателя и максимална мощност над 360 кВт при 2100 об./мин.


Тестът

Потегляме от търговско-сервизния център на Турботракс България край Долни Богров малко след 10 ч в делничен ден. Времето е топло, настилките са сухи. Не след дълго се включваме в магистрала Хемус по посока Правец. Задаваме на круиз контрола скорост на движение 85 км/ч в режим Eco Mode, с допустимо отклонение от избраната скорост от плюс 4 до минус 10 км/ч. Което значи, че PCC не предприема нищо - задействане на моторна спирачка, подаване газ или смяна на предавката, ако поради особености в релефа скоростта се променя в диапазона от 75 до 90 км/ч. Това е философията на ефективното шофиране – максимално възможно намаляване на броя на превключванията на предавките, максимално дълго движение на възможно най-високата предавка при възможно най-ниските обороти и минимизиране на употребата на спирачните системи.



И наистина – почти през цялото време роботизираната предавателна кутия се стреми да е на 12-а предавка. Рядко се налага да слезе на 9-а или 10-а и при първа възможност се връща на директна. Оборотите на двигателя, дори при движение с 85 км/ч стабилно стоят под 1000 и даже клонят към 900. А в същото време при нужда от изпреварване се усеща големият запас на мощност и въртящ момент. Забелязва се, че системата използва всеки удобен момент да включи ECO Roll функцията и в крайна сметка се оказва, че над 20 % от времето на движение предавателната кутия е в неутрално положение.



Движението не е много натоварено, но на няколко пъти се получават струпвания, което налага да използваме моторната спирачка. Усещаме ефективната й работа въпреки почти напълно натоварената композиция. Употребата й, както и пресеченият терен обаче веднага влошават показателите на шофиране.

Мястото на водача в кабината е много удобно. Уредите за управление са разположени на достъпни места и с тях се борави интуитивно – особено с големите добре видими и разпознаваеми бутони вляво и вдясно върху волана, с които се командват круиз контролът и другите функции и с които на практика се кара камионът. Самият волан прилепва добре на ръцете, материята, с която е облечен, е приятна на допир.

Добро впечатление прави и обезшумеността на кабината, дори при големи натоварвания на двигателя шумът от него почти не се долавя.

Като цяло Камион на годината 2018 създава усещането за шофиране на комфортен лек автомобил, с който се борави лесно.

Повече за теста - в юнския брой на списание КАМИОНИ

Снежина БАДЖЕВА
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините