Премиера на новите DAF CF/XF в България

20.07.2017

Премиера на новите DAF CF/XF в България

В топлата вечер на 19 юли в приятната обстановка в двора на Националния исторически музей в София се състоя премиерата на новите модели DAF CF/XF. Представянето беше организирано от Турботракс България, официален дилър на холандската марка в България.

На събитието присъстваха много превозвачи, приятели, фенове на марката DAF. Георги Загоров, управител на Турботракс България, представи детайлно и увлекателно новостите в новите модели. А те са много и са навсякъде, като най-същестевни са промените в силовата линия на новите DAF XF и CF – нови двигатели, нова скоростна кутия, нови задни мостове с нови предавателни отношения. Целта на всички тези промени е ясно очертана – по-нисък разход на гориво и по-ефективен камион. От DAF обещават с новите модели средно със 7% по-нисък разход, а според г-н Загоров при реалната експлоатация горивната ефективност ще е даже още по-добра. Но при всички случаи DAF сега прави най-голямата си стъпка към намаляване на разхода за последните 12 години. Добавете към това и 100 кг повече полезен товар и сервизни интервали от 200 000 км, както и иновативната система за флийт мениджмънт DAF Connect и ще си създадете представа колко много работа е свършил холандският производител, за да може да представи на пазара по-добри и по-ефективни превозни средства.



Ето какво каза г-н Загоров непосредствено след разбулването на новия модел:
 

 

Нови двигатели

 

Цялата гама 11- и 13-литрови агрегати са с повишена мощност. Досега 13-литровите мотори MX-13 се предлагаха с мощности 410, 460 и 510 к.с., а максималните въртящи моменти се движеха в интервала от 2000 до 2500 Нм и се постигаха при 1000 оборота в минута. Новите двигатели осигуряват съответно 430, 480 и 530 к.с. и увеличени максимални въртящи моменти – от 2150 до 2500 Нм. И това не е всичко – специално на най-високата 12-а предавка въртящите моменти са увеличени с допълнителни 100-150 Нми така стават 2300 Нм за 430 к.с. и 2600 Нм за 530 к.с. Доста цифри, но какво се крие зад всички тях? Резултатът е, че двигателите са конструирани така, че да работят при достатъчно висока скорост на по-ниски обороти, което осигурява икономия на гориво, а по-високите въртящи моменти гарантират доброто усещане на пътя. Допълнителният въртящ момент на 12-а предавка позволява камионът да се задържи максимално на тази предавка, което също се отразява благоприятно на разхода.

Както подчерта по време на представянето Георги Загоров, като цяло новите превозни средства работят с по-ниски обороти и това е една от най-важните и най-съществените промени в новите модели. Максималният въртящ момент е наличен още от 900 об./мин., а движението с постоянна скорост от 80-85 км/ч става при обороти под 1000.

Какво е променено по двигателите? В горивната система има нови бутала, нови дюзи и инжектори, както и е увеличен коефициентът на компресия от 1:17,5 преди до 1:18 в новите модели. Въздушните компресори са нови и връщането на отработените газове в EGR системата е само на един клон. Специално при 13-литровите агрегати има и нов турбокомпресор, конструиран така че да е ефективен при ниски обороти, както и нов разпределителен вал. Ефективността е и причината, поради която в новите мотори се използва помпа за маслото, която се включва само когато е необходимо, и модулът за маслото е нов с цел да се намалят загубите от налягането. На същия принцип – включват се само, когато е необходимо, работят и помпата за охлаждащата течност, помпата за управлението, помпата за климатичната инсталация. Така тези устройства изисква по-малка мощност за управлението им и съответно се пестят ценни капки гориво.

Макар и не пряко част от двигателния тракт, трябва да се отбележи и новата система за последваща обработка на отработените газове. За всички модели тя е оформена в едни и същи блок, който е с 40% по-малък от предишния и с 50 кг по-лек. Това от една страна дава повече място на шасито – например за монтиране на по-големи резервоари, а от друга страна осигурява и малко повече полезен товар.
 


 

 

По-добра моторна спирачка

Моторната спирачка е с един клапан (в предните модели – с два клапана едновременно) и наличната спирачна мощност е увеличена значително и е налична при по-ниски обороти на двигателя. При по-малките мотори с обем 11 л максималното спирачно действие е увеличено от 320 на 340 кВт (463 к.с.). По-същественото е, че специално от 1200 до 1500 об./мин спирачното усилие е увеличено с 20%. За 13-литровите двигатели спирачната мощност в интервала между 1000 и 1450 об./мин е увеличена с 20%, като около 1200 оборота увеличението е с 30%. Максималното спирачно усилие от 360 кВт (490 к.с.) се достига при 2100 об./мин. С тези подобрения DAF продължава да защитава тезата си, че използването на добра моторна спирачка е доста по-ефективно и по-евтино от интардер.

Предавателна кутия ZF TraXon

Само промените по двигателите нямаше да доведат до добрия краен резултат, ако не беше и новата скоростна кутия – в новите модели CF и XF като стандарт е вграден най-новият предавателен механизъм на ZF – TraXon. Тя е с директна 12-а предавка и осигурява по-бърза и плавна смяна на предавките и превключване при по-ниски обороти (което подобрява разхода), възможност за „пълзене“ до 5-а предавка и 4 предавки за заден ход. Също така благодарение на нея сега скоростта при маневриране на композицията е по-ниска (2,5-2,7 км/ч) и маневрирането може да е по-прецизно. Благодарение на новата скоростна кутия и на подобреното софтуерно управление сега вече функцията за движение по инерция EcoRoll се включва много повече, което води до спестяване на ценни капки гориво. Заслужава да се отбележат по-ниските нива на шум в новата скоростна кутия, както и факта, че превключването на предавките може да се настрои оптимално за съответния вид транспорт, който ще се изпълнява. Предлагат се настройки за 5 различни приложения: за стандартен транспорт, за транспорт на течни материали, за тежкотоварни транспорти, On/Off Road и за транспорт с дълги превозни средства. Тези 5 настройки може да се превключват от бутони на арматурното табло и по този начин един и същи влекач може да се използва оптимално при различни приложения.

Като опция се предлагат и 16-степенни предавателни механизми.

Нови задни мостове

Новостите в двигателния тракт се допълват и с нови задни мостове. Те предлагат много по-бързи предавателни отношения – от 2,05 (за нископодови платформи) до 2,47 (за тежкотоварни приложения). Новото поколение диференциали на задния мост включва нов дизайн на пиньона и короната и този нов дизайн е една от най-големите инвестиции, направени за новите модели, защото са променени не само профилите, но и се прилага нов производствен процес, който дава по-висока точност на геометрията на зъбните колела и така намалява триенето между тях. Резултатът е по-голяма издръжливост и по-ниски нива на шума. Използват се масла с по-нисък вискозитет, а също така е намалено и нивото на маслото, т.е. е необходимо по-малко масло.

Външният вид

При първия поглед към кабината ще си кажете, че DAF просто правят малък фейслифт. Да, промените по външния вид са малки, но съществени. Всички те целят подобряване на аеродинамиката и според DAF благодарение на тях разходът се намалява с 0,5%. Промените включват нова форма на сенника на предното стъкло и променена предна решетка, която хем осигурява добра пропускливост на въздуха за охлаждане, хем е със заоблени форми, заради които въздушният поток се завихря по по-добър начин. За по-добрата аеродинамика допринася и оформянето на пространството над предните колела.

Има промени, благодарение на които се акцентира по-добре имиджа на марката производител. Логото на DAF отпред на кабината е уголемено, а също така е добавено и лого на стъпалата към кабината.

Софтуерът

Новият софтуер за управление на двигателния тракт отлично интегрира работата на цялата силова линия, като всичко е обединено в едно устройство. Подобрена е работата на системата PCC (Predictive Cruise Control), като наблюдението на терена напред е вече на 2,5 км, увеличено е включването на EcoRoll (включително и при изкачване системата се включва преди достигане на най-високата част на наклона).

Новости има и при системата за круиз контрол (наречена е Dynamic Cruise), която работи доста по-интелигентно – например определя подаването на гориво в зависимост от степента на наклона. Когато наклонът не е толкова стръмен, се подава по-малко газ и така ускоряването и изкачването се извършва по-плавно. Когато обаче е необходимо и наклонът е стръмен, тогава подаването на гориво е на макс. Целта отново е пестене на гориво.

Режимът EcoMode се задава фабрично, като в него е включена стратегията за превключване на TraXon. Възможни са два режима на EcoMode – EcoMode Fuel (насочен към минимизиране разхода на гориво, например чрез смяна на предавките максимално рано и силовата линия реагира по-постепенно на промените в педала за газта) и EcoMode Performance (насочен към по-мощно ускоряване). Ако не сте сигурни с какъв режим да поръчате своя нов влекач, не се притеснявайте. Всеки дилър на марката DAF може да смени бързо настройките в сервиза си.

Вътре в кабината

Като цяло интериорът на кабината не е променен, но има възможност за поръчване на по-луксозно изпълнение. Същественото, което е променено, e подобряване на климатичната инсталация, наречена HVAC (съкращение от отопление -Heating, вентилиране – Ventilation и климатик - Air Conditioning). Управлението на климатичната инсталация е оформено в един панел, който е много лесно достъпен от мястото на водача. Климатичната инсталация е и по-ефективна по отношение на разхода на гориво. Отоплителната система първо използва остатъчната топлина от двигателя, което означава, че водачът няма нужда да оставя двигателя да работи на празен ход, за да поддържа приятна температура в кабината. Това е особено ценна характеристика за водачи, които работят в транспорта за дистрибуция.

Подобрено е осветлението в кабината. Също така управлението на системите PCC и круиз контрол от бутони, разположени вдясно на волана, е улеснено и много логично.

Леко е променен и панелът с инструменти, като на дисплея по-ясно се вижда информацията, подпомагаща водача.

Новите модели могат да се поръчват с флийт мениджмънт системата на DAF, наречена DAF Connect. Холандският производител я представи за първи път през миналата година на изложението IAA в Хановер. Пълната й версия с множество ъпдейти и подобрения ще е налична за българските превозвачи към края на тази година.

От кога ще се предлагат у нас

Новите модели DAF CF/XF могат вече да се поръчват у нас. Предстои и 5-дневно роуд шоу в София и страната с няколко различни модификации. От септември Турботракс България ще разполага и с демо модели, които клиентите ще могат да тестват по реални техни маршрути. Списание КАМИОНИ също ще има възможност за тест тук в български условия и с удоволствие ще запознае читателите си (не само на списанието, но и на уеб страницата ни kamioni.bg или фейсбук страницата ни КАМИОНИ) с впечатленията и резултатите от този тест.

Видео от първи драйв тест на новите DAF CF/XF

 

Снежина Баджева

<< Обратно към новините