Новите измерения на новия Actros

сп. Камиони, 2011, Бр. 8
27.10.2011

Кампанията по лансирането на новия Actros е без прецедент: и нейните мащаби, и професионализмът, с който е подготвена и бе изпълнена, трябва да затвърдят убеждението, че Daimler AG – най-големият световен производител на товарни автомобили, е създал най-добрия камион

[✕]

Кампанията по лансирането на новия Actros е без прецедент: и нейните мащаби, и професионализмът, с който е подготвена и бе изпълнена, трябва да затвърдят убеждението, че Daimler AG – най-големият световен производител на товарни автомобили, е създал най-добрия камион

Продукт от 21-ви век…
Камионджиите не са лесната за манипулиране модерна публика с промити от рекламата мозъци, а и в Щутгарт бяха избрали най-ефикасния и в същото време почтен подход: да ги убедят в предимствата на новия Actros чрез сравнение с досегашното ниво (естествено, пак Actros, МР3). Такъв бе подходът и към журналистите от специализирани издания от цял свят: възможност за двудневен тестдрайв по пътищата между Мюнхен и Улм, а и на бивш военен полигон по възвишенията в Швабия, предлагащ терен с изключително разнообразен профил.
Няма да повтарям вече написаното за новия Actros и ще обобщя с няколко думи: много впечатлява общата инвестиция от около 2 млрд. евро (!) за проектиране, разработки, тестове, технологии и производствени мощности, но най-впечатлен съм от самия продукт – с този изцяло нов модел създателите му са влезли в бъдещето, вдигнали са изключително високо нивото и дефинират нови стандарти за товарните автомобили.

… за хората в 21-ви век
Опитах да си представя как мои поз­нати, работили дълги години за някогашния СО МАТ, биха оценили като „глезотии“ сегашния букет от автоматизация и системи в помощ на водача. Но трудът на днешния превозвач не е по-лек от този на предшествениците му. Преди десетилетия управлението изискваше физически усилия и устойчивост: огромно, тежко кормило без усилвател, предавателни кутии с трудно управление, спирачки, които изискват физически усилия, шумна кабина без климатик…
Със сигурност днешният водач е подложен на повече стрес (несравнимо по-натоварен трафик, множество ограничения, вкл. за работното време, скоростта и др.) и се нуждае от по-съвършено средство на труда, за да работи оптимално.

Да не губим време
Тестът започва от логистичния възел на мюнхенското летище „Франц Йозеф Щраус“. Пристигналите първи можем да избираме влекач по желание измежду десетките, строени пред рампите на компанията ITG. Предпочитам един от „скромните“ влекачи с 480 к.с. и 2,50-метровата кабина StreamSpace с плосък под. Товарът е пълен – 25 тона. Лесно намирам „своите“ настройки на комфортната седалка, след като преди това погледнах кой от страничните клавиши какво управлява. С кормилото е съвсем просто. Натискам бутона за пускане на двигателя, поставям картата с моето име за FleetBoard и след минутка поемам по кривулиците край летището. Минаваме край музейната експозиция от самолети и се насочваме на югозапад. Actros-ът се управлява още по-леко от предшественика си МР3, а навигацията от големия екран е безгрешена, така че няма как да пропусна, че минаваме през Ердинг и Фрайзинг – две селища на север от Мюнхен, прочути с бирата си. А в този момент тяхна и не само тяхна бира се лее на бирфеста в Мюнхен…
Не че и ние не пихме по една, но безалкохолна…
Пътят се вие по полупланински тесни регионални пътища, минаваме и през малки селца, и край градове от различен калибър, редуват се спускания и изкачвания, така че не само двигателят и предавателната кутия, но и спирачките работят. Всъщност много рядко използвам спирачните дискове, защото мощността на тристепенната моторна спирачка, заедно с вторичния воден ретардер (опция), надхвърля близо 3 пъти мощността на двигателя. В сухото време с това съчетание контролирам прецизно скоростта, дисковете са само за съвсем ниска скорост и спиране на кръстовище.
Ще си призная: карам така, както смятам за правилно, за да видя как FleetBoard ще оцени стила ми, без да съм карал курс за икономично управление.
След 73 км спираме на езерото Амерзее за обяд и продължаваме към паркинга Бургакер, където се прехвърлям на влекач 1851. С него, отчасти по магистрала А7 (най-дългата в Европа), отчасти по пътища, по които разминаването с другите големи композиции изисква внимание, стигаме до хотел Лаго в Улм. В последната третина за деня има доста участъци с продължително спускане. На тях използвам EcoRoll – свободния ход на предавателната кутия, без това да намалява скоростта. Вярвам, че стратегията ми е правилна, но какво ще отсъди FleetBoard?
Изминах повече от 200 км и мога да кажа, че кормилната уредба работи чудесно: действието є е много точно и леко и това се усеща особено при маневрите в тесни места. А предавателната кутия при потегляне и набиране на скорост работи толкова чевръсто, сякаш съм на лек автомобил. След 3,5 часа в кабината се чувствам по-свеж, отколкото след ранния полет до Мюнхен, и няма как да не оценя удобствата и полезните решения. Не бих отказал да проверя и как се спи на едно от двете легла в кабината, но колоната се връща към Мюнхен за следващата група, която идва утре.
Кратката ни среща с Хубертос Троска и Георг Вайберг от управляващия екип на Daimler Trucks е наситена с много информация. За г-н Вайберг – човека, отговорен за инженеринга при товарните автомобили, може да се каже, че през последните десетина години е живял в 2 паралелни свята: този на произвежданата гама и света на новия Actros, доскоро грижливо пазен в тайна.

Познание чрез сравнение
Това предлагат домакините през втория ден: караш досегашния Actros (MP3) и после по същия маршрут минаваш с новия, точно със същата мощност.
Сцена: биорезерватът Schwäbische Alb (Швабските възвишения) с площ 850 кв. километра. Край Мюнсинген, в зоната на някогашен военен полигон и казарми, заемани след Втората световна война от френските окупационни сили, е изградена специална сграда за представянето на новия Actros. В нея ни запознават с богатството от кабини и разширената функционалност на системата FleetBoard, носеща все повече ползи и облекчения за собствениците и водачите на автомобилите.
Получавам разпечатката си от Fleet­Board. Няма от какво да се срамувам: обща оценка за стил на управление 9,2 (10 е възможно най-високата), за разход на гориво – 9,5, за предвидливо каране – 9,6.
Ред е на най-интересното: сравнителния тест. На плац зад сградата са строени над 50 композиции: отляво сребристи нови Евро-6, отдясно – бели MP3 (Евро-5). С бял Actros MP3 1851 поемам по бетонен път, строен за трениране на танкисти. Тежки изкачвания и спускания се редуват с остри завои и 39-те тона карат PowerShift на моменти да слиза до 6-а предавка. Околността е приказно красива, но поддържането на ритъма на моменти изисква пълно внимание.
Три са особено интересните моменти:
– няколко смени на лентата за движение на скорост (остро преминаване от една лента в друга);
– слалом на скорост между наредени конуси;
– преминаване с 40–42 км/ч през т.нар. „синусов“ участък (асфалт с вълнообразни гърбици, като левите са отместени спрямо десните), на който влекачът и натовареното полуремарке се разлюляват в противоположни посоки.
След първия кръг правим нов цикъл, вече с новия Actros, също 510 к.с. В чиста динамика няма осезаема разлика, но май третото поколение PowerShift сработва мъничко по-бързо. Поддържането на скоростта е по-лесно, а основната разлика е, че композицията е значително по-стабилна в завоите. Това проличава особено силно при смяната на лентите и слалома.
На синусовия участък при същата скорост разлюляването е по-слабо и водачът се чувства по-добре.
За десерт организаторите са предвидили да се върнем в началната точка по пътища, които са отворени за движение, като минем през самия Мюнсинген. Преди това качваме много тесен и стръмен участък, на който композицията хем лази с не повече от 20 км/ч, хем в завоите не се вписва в лентата за движение. Швабите обаче спокойно карат отзад, не свирят, не мигат с фарове – просто изчакват да свърши баирът и да стигнем място, където изпреварването е възможно и позволено. Каква скука!

Опознайте го добре
Суперлативите към новия Actros са не заради отделните решения (почти всички познати в различна степен), а защото те са вплетени органично в синхронно работещ комплекс. Високите критерии са приложени и към елементи, някъде приемани за второстепенни. И резултатът е високо ниво във всички аспекти: Actros е удобен и приятен при експлоатация хомогенен продукт, в който всичко изглежда добре и работи хармонично.
За да го ползвате пълноценно и да печелите от всяко от множеството предимства, заложени в него, трябва внимателно изучите този автомобил, в който 26 „ангела“ (разбирайте системи и специфични решения) бдят за вашата сигурността.
Новият Actros е действително от ново поколение и встъпителното обучение при получаването му е повече от необходимо. Дори да сте управлявали Actros MP3, промените в новия модел са толкова много (спомнете си надписа 125!years of innovation), че е добре да ви ги обясни инструктор. Иначе рискувате да изпаднете в ситуацията на бабата от Щатите, която дошла в Европа и като взела лек автомобил под наем, го карала все на първа, защото не знаела, че може да има и други кутии освен автоматичните.

Радослав Гешов

<< Обратно към новините